Uitleg

Wat doet een technisch SEO specialist?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is sterk geëvolueerd met de tijd en daarbij steeds complexer geworden. De eenvoudige top-10-zoekwoord-resultaten bestaan al tijden niet meer doordat zoekmachines veel meer zijn laten zien afhankelijk van de context van de zoekopdracht en gebruiker: lokale resultaten, nieuws & shopping resultaten, featured snippets, knowledge box en vele andere markt specifieke OneBox variaties domineren bovenaan de resultaten pagina.

Ook verwacht de zoekmachine meer van de getoonde resultaten met betrekking tot website performance: Google AMP, Progressive Web Apps, Semantic formatting, Mobile-first indexing en Google's PageSpeed score zijn slechts enkele technische aspecten waar Google de focus op heeft gelegd. Meer hierover in mijn PageSpeed & ranking artikel.

Dit vraagt om meer dan een marketing- en content benadering van SEO, maar om SEO benaderd vanuit het technisch oogpunt van Google's algoritmes, zoekresultaten pagina en front-end website code.

Waarom technische SEO?

Waarbij vroeger SEO voornamelijk bestond uit het slim aanbieden van content en het verkrijgen van autoriteit door middel van links, liggen de competitieve kansen nu voornamelijk op de technische aspecten.

Web performance is daar de meest impactvolle van en Google is daar ook meer dan duidelijk in met betrekking tot invloed op ranking en website vereisten.

De technische aspecten van SEO vragen om expertise in front-end kennis (resources en rendering), architectuur (hosting stack) en nieuwe web technologien (bijv. PWA's).

Technisch SEO specialist

Een technisch SEO specialist brengt twee complexe gebieden bij elkaar: doorgronden van de zoekmachine algoritmes en web development. Een technisch SEO specialist weet technologie in te zetten om een competitieve voorsprong te verkrijgen op andere partijen in de zoekresultaten.

Ik heb een inventarisatie opgenomen met een deel van aspecten die spelen binnen technische SEO:

  1. Time-to-first-byte (performance)
  2. Time-to-first-paint (performance)
  3. Advanced meta tags (canonical, hreflang, link next/prev, index)
  4. Render-Blocking (ads, trackers, third party scripts)
  5. Lazy loading (images)
  6. Preload resources (time-to-interactive)
  7. JSON-ld (semantic data)
  8. AMP (`instant loading`)
  9. PWA (offline, caching)
  10. Bundling, minification (code)
  11. Crawl budgets (googlebot)
SEO specialist verbetert website performance

Welke activiteiten onderneemt een SEO specialist?

Iedere klant heeft specifieke wensen, markt kansen en SEO-volwassenheid en daardoor is ieder traject maatwerk. Om toch inzicht te geven in het proces heb ik de stappen die ik onderneem in een simpele vorm uiteengezet:

  1. Uiteenzetten van de website doelstellingen (toename leads, nieuwe markten)
  2. Technische stack in kaart brengen (frontend en architectuur)
  3. Analyse op de bestaande zoekmachine ranking (competitie analyse, keyword analyse, in-links, crawl budgets)
  4. Technische kansen voor de SERP (semantic data)
  5. Keyword kansen identificeren (waarde groei)
  6. Web performance verbeteren met het dev team (95+ PageSpeed score)
  7. Architectuur veranderingen doorvoeren (< 500 ms time-to-first-byte)
  8. Legacy problemen oplossen en migreren (Webmaster Tools errors)
  9. Verschillende trials uitrollen en testen
  10. Ondersteunende lange termijn strategie in de organisatie implementeren
  11. Controle traject en analyse op resultaten

Samengevat

Een sucessvolle SEO strategie vereist steeds meer diepgaande technische kennis om voor bedrijven om competitief te blijven. Als technisch SEO specialist breng ik de expertise en een strategie om de technische SEO aspecten te benutten voor verdere website traffic groei.

Lees meer over hoe Pararius met een focus op technische SEO zijn zoekwoord leiderschap vast weet te houden in huur gerelateerde zoekresultaten of neem hieronder contact op voor een koffie, meeting of consult.

Gepost door Yvo Schaap op 28 february 2019
of 06-81289691