Uitleg

Wat is de rol van Google's PageSpeed op de zoekmachine ranking?

Site snelheid is sinds 2018 nu dan ook officieel een ranking factor voor Google's zoekresultaten pagina. Al tijden sprak Google over een optimale gebruikerservaring maar nog niet eerder is Google zo specifiek geweest over wat dat betekent: een snelle website.

Niet alleen een aankondiging op het officieele blog van Google, maar ook verscheidene tools zijn er sindsdien gelanceerd die website eigenaren helpen met het testen van hun website snelheid (web performance). Onder andere de Google Pagespeed insights tool en nu ook in de Chrome browser zelf: Google Chrome's Lighthouse. Beide tools bieden naast een live-test ook (anonieme) web performance data van miljoenen andere gebruikers uit het Chrome User Experience Report. Daarmee heb je inzicht in de gemeten web performance gegevens van jouw website bezoekers.

Laadsnelheid data uit het Chrome User Experience Report

Waarom wilt Google een snel web?

Google's redenen voor een sneller web zijn niet enkel altruïstisch. Een snelle website betekent dat een klik vanuit Google's zoekresultaten de gebruiker snel antwoord op zijn zoekopdracht geeft waardoor Google zijn gebruikers een complete snelle ervaring biedt. Ook voorbij Google's eigen zoekresultaten pagina. Een gebruiker die snel zijn antwoord vind met Google, is een gebruiker die Google vaker zal gebruiken en dus meer advertentie zal zien zal het mantra zijn.

Met dat in het achterhoofd zie je dat Google al tijden met een sneller web bezig is: een eigen snelle browser (Chrome), een eigen web formaat (AMP + infrastructuur), een eigen image formaat (.webp), snel ladende fonts (Google Fonts), een tag manager (Google Tag Manager), asynchroom advertenties inladen (async Adsense en DFP code) en the list goes on.

Wat maakt een website snel?

Als we over een snelle website praten, praten we over web performance. Dat is zowel het snel serveren van een pagina (via een server) als het snel renderen van een pagina. Beide aspecten zijn goed meetbaar, respectievelijk time-to-first-byte en time-to-interactive. Voor beide aspecten zijn andere technieken relevant:

time-to-first-byte

Het begint met een gebruiker die in een browser een bepaalde pagina opvraagt. Deze heeft een url, die verwijst naar een server. De server stuurt de pagina van die URL (de inhoud) terug naar de browser. Het klinkt simpel, maar het proces hierachter is complex.

Voornamelijk is de snelheid afhankelijk van hoe fysiek dichtbij de server de pagina (in een cache) heeft ten opzichte van de gebruiker. Ook de server zal direct met met een antwoord moeten komen. Complexe lookups in databases zijn beruchte manieren om gebruikers seconden lang te laten wachten.

Het doel is om binnen 1 seconde van request tot response te komen. Bij voorkeur toch wel onder de 250ms voor het fundament van een snelle website ervaring. De meest gebruike oplossingen zijn inzetten van een CDN, caching-mechanisme en verouderde software updaten.

time-to-interactive

De time-to-interactive draait om het daadwerkelijk tonen (renderen) van de pagina inhoud op het scherm van de gebruiker. In de HTML zijn de grootste bottlenecks render-blocking resources. Hierbij moet de browser wachten met iets tonen, totdat er extra content is ingeladen (zie hierboven). De bekendste zijn: fonts, CSS, advertenties en javascript. Voornamelijk javascript kan daarnaast ook vaak wel 300kb+ zijn, wat inhoudt dat de gebruiker enige tijd bezig is dit te downloaden en de browser dit weer moet uitpluizen (parsen en executen).

Gelukkig zijn render-blocking resources en grote javascript of stylesheet bestanden goed op te lossen. Daar zijn meerdere technische strategieen voor (code spitting, async loading, bundling, minimizing, caching, etc.).

De PageSpeed score uitgelegd

De complexiteit van bovenstaande aspecten die de snelheid van een website bepalen wordt door de Google PageSpeed tool vastgesteld met een PageSpeed score. Deze score (0-100) is weer in te delen in langzaam, gemiddeld en snel. Als Google over een optimale gebruikerservaring praat (een snelle website) is met deze score een indicatie aan te geven over hoe Google's zoekmachine jouw site beoordeeld.

Hieronder kan je direct van een pagina de PageSpeed score opvragen:

De PageSpeed tool biedt je inzicht in de time-to-first-byte en time-to-interactive maar ook in andere relevante (mobiele) gebruikerservaring elementen. Mijn werk als technisch SEO specialist is deze punten allemaal aan te pakken en verbeteren. Lees meer over wat technische SEO doet.

Maar wat is de rol van deze score op de zoekmachine ranking? Het antwoord ligt bij het relatieve verschil met concurrenten. Waarbij 3 spelers alle concurreren om de top positie in de zoekresultaten en die alle dezelfde kwaliteit in-links hebben & sterke content, zal de speler met de beste web performance het hoogste ranken krijgen aangezien dat het beste voor Google's gebruikers zoekervaring is.

Gepost door Yvo Schaap op 6 maart 2019
of 06-81289691