Case

Pararius' technische SEO strategie ontleed

Pararius is Nederlands grootste zogenaamde property portal met meer dan 1+ miljoen bezoekers per maand en het meest volledige huurwoningen aanbod van Nederland.

De content structuur bestaat uit zoekresultaten met woningen (zowel huur, short-stay, nieuwbouw als nu ook koop), huurwoning details, makelaars per stad, makelaar details en al deze content ook nog in 5 talen. Een hele interessante mix.

Pararius was al sinds zijn oprichting heel sterk in SEO, en is ook nu - 10 jaar later - nog steeds dominant in de zoekresultaten op zeer competitieve huurmarkt gerelateerde zoekwoorden: huurwoningen amsterdam, huren in rotterdam, etc.

Huurwoningen zoeken in Google en Pararius

Maar met de tijd begon de web performance van de site af te nemen. Na implementatie van nieuwe advertentie mogelijkheden, nieuwe front-end frameworks naast bestaande en een verouderde software stack resulteerde dat in langere laadtijden, time-outs en verslechterde gebruikerservaring. Maar ook de Google-bot had hier last vast, wat zich uitte in een slechtere PageSpeed score en zo meer kansen voor concurrenten om posities van ons over te nemen.

Een strategie ontwikkelen

Pararius werd al enkele jaren bijgestaan door een SEO consultant die zich voornamelijk had gericht op de site structuur en content. Samen met mij als CTO & SEO specialist zouden wij nu een strategie ontwikkelen die ook complexere technische aanpassingen zou implementeren aan het product.

Voornamelijk nieuwe zoekwoorden kansen waren nog onbenut: uitbreiding van locaties (bijv. naast steden ook buurten), zoekfilters opnemen (bijv. vrijstaande huurwoning in Laren) en het plaatsen van een compleet nieuwe type woningen: koopwoningen. Ons risico lag bij het indexeren van teveel nieuwe pagina's in één keer. Maar met een whitelist rules systeem konden we bepaalde afzonderlijke pagina's wel of niet door Google laten indexeren, om zo de nieuwe content geleidelijk te kunnen uitrollen.

Een analyse van de front-end code liet al snel zien dat er veel overbodige javascript, css en foto's werden ingeladen die er voor zorgde dat pagina's langzaam laden en browsen langzaam aanvoelde. Prioriteit was eerst alle content blocking resources zover mogelijk uit de head-tag te halen en asynchroon te laden. Ook slimme caching, lazy loading van foto's en andere optimalisaties brachen vele verbeteringen voor de web performance.

Een complexe uitdaging was het advertentie systeem dat grote impact had op de rendering snelheid van pagina's. Grotendeels konden we gelukkig ons verouderde Google DFP systeem migreren naar een asynchrone versie. Het inladen van advertenties van derde partijen was complexer om zelf op te lossen. Maar door de dialoog aan te gaan met hun ontwikkelaars kwamen we in een programma waarbij wij als eerste klant migreerde naar een async ad loading platform.

Zo hebben wij in een traject van meer dan een jaar grote sprongen weten te maken voor de gebruikerservaring, en daarmee ook ons SEO fundament.

Learnings

Initieel had ik onderschat hoe de implementatie leidde tot een berg nieuwe code binnen de bestaande code. Deze nieuwe complexiteit zat voornamelijk in onze woning zoekmachine, en leidde tot regressie in andere aspecten van de zoek functionaleit. Gelukkig hebben we snel alle SEO specifieke logica weg weten te abstracteren in een losstaande module.

Ook deden we initieel handmatige testen van de robots tag, maar al snel bleek dat te risicovol te zijn en fouten erdoorheen te slippen. We schreven een test-tool die na een veranderingen in de whitelist voor verscheidede scenario's deze ook daadwerkelijk testen. Zo konden we voortijdig problemen oplossen die mogelijk tot de-indexeren had kunnen leiden.

Samenvatting

Een prachtig project waarbij ik meer dan 2 jaar betrokken was. Voornamelijk het lanceren van een volledig nieuwe business (koopwoningen) was mooi om mee te maken.

Wil je meer weten over technische SEO of heb je een gelijksoortige situatie en zijn jullie op zoek naar hulp? Boek hieronder een call, koffie of consult afspraak.

Gepost door Yvo Schaap op 1 maart 2019
of 06-81289691